Sökresultat:
3584 Uppsatser om Idrott och hälsas status - Sida 1 av 239
Idrott och HÀlsa lÀrares status : En kvalitativ studie utifrÄn Idrott och HÀlsa lÀrarnas syn pÄ sin status
Uppsatsen Àr en kvalitativ studie dÀr status pÄ Idrott och HÀlsa lÀraren ligger i fokus. Den utgÄr frÄn sex stycken utbildade lÀrares syn pÄ bÄde sin egen status men Àven sin syn pÄ Idrott och HÀlsa lÀraren i ettstörre perspektiv. För att svara pÄ detta Àr uppsatsen uppdelad i olika omrÄden dÀr den dels lyfter upp vad status innebÀr i mer allmÀn forskning samt en del dÀr fokus Àr pÄ Àmnet samt lÀraren i Idrott och  HÀlsa och dennes status. Dessa tvÄ delar, den allmÀnna samt den mer idrottsinriktade forskningen stÀlls sedan mot de Äsikter och synpunkter som de sex intervjuade lÀrarna har uttryck i intervjuerna. Det huvudsakliga syftet har varit att utifrÄn forskning och de sex semi-trukturerade intervjuerna försöka fÄ en bild av hur Idrott och HÀlsa lÀrarens status Àr i dagens skola och Àven varför lÀrarna i frÄga tror att den ser ut pÄ det viset.
Idrott och hÀlsa - en frÄga om status?
Uppsatsen syftar till att belysa och problematisera synen pÄ skolÀmnet Idrott och hÀlsa i relation till Àmnets status idag och i framtiden. Vi vill dÀrmed undersöka hur lÀrarutbildare resonerar om Àmnet Idrott och hÀlsas status samt hur lÀrarutbildare anser att Àmnet kan förstÀrkas i framtiden. Uppsatsen bygger pÄ enkÀtstudie dÀr vi vÀnder oss till lÀrarutbildare i Idrott och hÀlsa pÄ tvÄ utbildningsorter.För att lÀsaren ska fÄ en förstÄelse för omrÄdet ger vi en teoretisk bakgrund. DÀr behandlas varför Idrott och hÀlsa inte prioriteras, ett historiskt perspektiv, legitimeringar, motsÀttningen mellan teoretiska och praktiska kunskaper, förÀndringar i lÀroplanen och lÀrar- och Àmnesstatus.Resultatet av denna studie visar majoriteten av lÀrarutbildarna tycker att Àmnet Idrott och hÀlsas status Àr oförÀndrad sedan införandet av Lpo 94. De anser heller inte att daglig fysisk aktivitet eller kunskapsformerna har pÄverkat Àmnets status.
?PÄ sin höjd extrasim? :  LÀrares uppfattning om Idrott och hÀlsaÀmnets status jÀmfört med teoretiska Àmnen avseende erbjudna stödÄtgÀrder.
Syftet med studien Àr att undersöka hur lÀrare Är 6-9 uppfattar Idrott och hÀlsaÀmnets tillgÄng pÄ resurser jÀmfört med teoretiska Àmnen för stöd av elever i svÄrigheter med att nÄ upp till kunskapsmÄlen. En trianguleringsmetodik, i form av en strukturerad enkÀt följd av ostrukturerade intervjuer har anvÀnts. Genom den har visats att lÀrare uppfattar att Idrott och hÀlsaÀmnet ha lÀgre status Àn teoretiska Àmnen. Det gÀller fler Àmnen Àn de som ger behörighet till gymnasiet. Det yttrar sig i att fÀrre stödÄtgÀrder erbjuds Idrott och hÀlsaÀmnet nÀr skolorna prioriterar i tider av bristande resurser.
IdrottslÀrares syn pÄ kunskap och status inom idrott och hÀlsa : en intervjustudie med idrottslÀrare
The purpose of this essay is to examine how some individual PE teachers view knowledge and what they think about the status of physical education whitin the school. The method used in this examination was both sudies of literature and a qualitative investigation. Six PE teachers, from three diffrent schools in Sweden, were interviwed from a phenomentographic research approach. I made the analysis from a sociocultural approach. The result indicates that th teachers had difficulties to describethe conception of knowledge, but that the pupils/students achieve knowledge in physical education.
Idrott och hÀlsa i skola och arbetsliv
Att med enkla medel förbÀttra byggelevers fysiska status för ett friskare och lÀngre arbetsliv..
This is me, take it or leave it liksom. En fokusgruppsstudie om hur ungdomar talar om identitet, status och utanförskap
Syfte och frÄgestÀllningar: Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka hur ungdomar pratar om identitet, status och utanförskap stÀllt i relation till fritid och idrott som identitetsskapande arenor. För att besvara detta syfte utgick vi frÄn följande frÄgestÀllningar; Hur pratar ungdomar om identitet, status och utanförskap? PÄ vilket sÀtt pÄverkar fritid och idrott ungdomars identitetsskapande? Vad fÄr utanförskap och status för inverkan pÄ ett identitetsskapande?Metod: Studien utformades abduktivt och baserades pÄ en kvalitativ metod. Empirin samlades in genom tre halvstrukturerade fokusgruppsintervjuer med ungdomar över 15 Är och sjÀlva urvalet baserades pÄ en blandning av kvot- och snöbollsurval. SjÀlva studien utgick frÄn tre centrala begrepp (identitet, status och utanförskap) som diskuterades och stÀlldes i relation till varandra.
LÀrarstudenters syn pÄ Àmnet idrott och hÀlsa
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur blivande lÀrare ser pÄ Àmnet idrott och hÀlsa och dess status i skolan. Undersökningen baseras pÄ en studiegrupp bestÄende av 229 lÀrarstudenter vid Högskolan i Kristianstad. Undersökningen Àr en kvantitativ studie som utfördes med enkÀter. Studenterna har fÄtt besvara frÄgor om sin uppfattning och Äsikter om Àmnet idrott och hÀlsa. Resultatet av studien visar att den egna skoltiden i stor utstrÀckning pÄverkar lÀrarstudenternas uppfattning om Àmnet idrott och hÀlsa.
Idrott och hĂ€lsa : Ăr Ă€mnet Idrott och hĂ€lsa ett bildningsĂ€mne?
AbstractIdrott och hĂ€lsa uppfattas ofta som ett roligt Ă€mne p.g.a. att det Ă€r ett praktiskt Ă€mne. Ămnet Idrott och hĂ€lsa har lĂ„g status i mĂ„ngas ögon och dĂ€rför Ă€r vi intresserade av att hitta ingredienser som legitimerar Ă€mnet Idrott och hĂ€lsa. Syftet med undersökningen var att undersöka vilkauppfattningar lĂ€rare och elever har om Ă€mnet Idrott och hĂ€lsa som bildningsĂ€mne.Undersökningen genomfördes genom en kvalitativ intervjumetod dĂ€r Ă„tta personer deltog, fyra lĂ€rare och fyra elever, frĂ„n tvĂ„ olika skolor i vĂ€stra Sverige. Resultatet visade att Idrott och hĂ€lsaĂ€r ett bildningsĂ€mne, enligt lĂ€rarna, eftersom det handlar om livslĂ„ngt lĂ€rande och att koppla ihop teori med praktik.
Fotbollsguden, skyttekungen och busen : Om framstÀllningen av maskulinitet och status i sportmedia
Syftet med min uppsats Àr att titta pÄ hur maskulinitet och status framstÀlls i sportmedia. Att sportvÀrlden Àr dominerad av mÀn Àr en allmÀnt vedertagen uppfattning. Det Àr ocksÄ en av anledningarna till att jag valt att titta pÄ hur manlighet och maskulinitet framstÀll i just sport och idrottssammanhang. Massmedia, sÄ som, tidningar, tv, radio och Internet, har inflytande pÄ hur vi som individer i det postmoderna samhÀllet uppfattar och skapar vÄr verklighet. Media pÄverkar oss mer Àn vi tror och bidrar dÀrför till vÄra förestÀllningar och vÄra bilder av idrott.
Kroppslig förmÄga och goda rörelsekvalite?er : En intervjustudie om tolkningar bland lÀrare i idrott och hÀlsa
SammanfattningDenna uppsats besta?r av en fenomenografisk intervjustudie da?r 6 la?rare i idrott och ha?lsa intervjuats. I fokus sta?r idrottsla?rarnas tolkning av den nya a?mnesplanen i idrott och ha?lsa. I bakgrunden till denna studie presenteras rapporter fra?n skolverket och skolinspektionen som visar en komplicerad och problematisk bild av la?rare i idrott och ha?lsas tolkning av styrdokument.La?rarna har i denna studie fa?tt besvara fra?gor om hur de ser pa? begreppen ?kroppslig fo?rma?ga? och ?goda ro?relsekvalite?er?.
FrÄn idrott till Life Orientation : - en kvalitativ studie om idrottsÀmnets stÀllning pÄ en skola i Sydafrika
NÀr Sydafrika blev en demokrati 1994 gjordes utbildningssystemet om. En del i de storaförÀndringarna var att introducera Life Orientation, ett nytt Àmne frÄn och med 1998.Forskning har visat att införandet av Àmnet inte varit friktionsfritt, vilket bland annat berott pÄatt Àmnet varit nytt och det varit brist pÄ lÀrare med relevant utbildning för att undervisa i LifeOrientation.Syftet med den studie som gjorts var att ta reda pÄ hur lÀrare pÄ en High School (Ärskurs 8-12)upplever idrottsÀmnets stÀllning Àr pÄ deras skola, mot bakgrunden att Àmnet integrerats i LifeOrientation som ett av sex delomrÄden. En kvalitativ forskning har genomförts medsemistrukturerade interjuver som metod. Resultatet i undersökningen visade utifrÄn de trefrÄgestÀllningsparametrarna; uppfattningar om Àmnet, upplevelser av Àmnet och Äsikter om demateriella förutsÀttningarna, att lÀrarna upplevde att Àmnets stÀllning var lÄg pÄ deras skola.Nyckelord: Sydafrika, utbildning, Life Orientation, idrott och hÀlsa, stÀllning, status,upplevelser, materiella förutsÀttningar.
IDROTT OCH HĂLSA, ETT ĂMNE I FĂRĂNDRING
SkolÀmnet Idrott och HÀlsa Àr ett Àmne som i dagens samhÀlle kÀnns mer aktuellt Àn nÄgonsin
tidigare. Ămnet har genom en rĂ„dande hĂ€lsodebatt kommit att utgöra en vidare betydelse.
Skolan har genom Àmnet ett viktigt uppdrag i att utbilda elever, sÄ att dessa ges möjlighet till
förutsÀttningar för ett bestÄende intresse av fysisk aktivitet. SÄledes utgör utbildningen för
lÀrare i Àmnet Idrott och HÀlsa en grundpelare och det Àr av yttersta vikt att landets
högskoleutbildningar, kanske inte minst för att höja Àmnets status och kvalitetssÀkra
utbildningen, utexaminerar lÀrare med den kompetens yrket krÀver.
Syftet med uppsatsen Àr att inom lÀrarutbildningen för Àmnet Idrott och HÀlsa, undersöka
förÀndringen av examinationskrav, med fokus pÄ de praktiska, över tid.
Genom en kvalitativ metod i form aven intervjuundersökning har vi erhÄllit ett resultat som
bland annat visar, att det under tidigare utbildningsÄr rÄdde höga examinationskrav ur sÄvÀl
praktiskt som teoretiskt avseende. Resultatet visar Àven att kraven pÄ den enskilde studentens
individuella praktiska fÀrdigheter, betonades under denna tid.
Slutsatserna Àr att en god kvalitet vid utbildningen skapar möjligheter för skolÀmnet Idrott och
HÀlsa att höja sin status. En annan slutsats Àr Àven den att det under vÄr utbildningstid vid
Högskolan i Halmstad inte rÄdde nÄgra krav pÄ den individuella praktiska fÀrdigheten
jÀmförelse med vad det gjorde vid tiden dÄ intervjupersonerna genomförde sin utbildning.
Vidare kan det faststÀllas att nÄgon form av antagningsprov för lÀrarutbildningen i Àmnet
Idrott och HÀlsa, skulle innebÀra en kvalitetshöjning för utbildningen och dÀrigenom skapa
förutsÀttningar för en högre nivÄ av lÀrarprofession..
MusikÀmnet och dess status
The Music Subject and its Status in School.
HjÀlper anpassad motorisk trÀning barn med motoriska brister?
Studien har undersökt om motorisk anpassad trÀning ger nÄgon observerbar effekt pÄ elever med motoriska brister som har idrott och hÀlsa tvÄ gÄnger per vecka. Elever i skolÄr 2 (7 ? 8 Är) observerades vid tvÄ tillfÀllen med sju mÄnaders mellanrum pÄ tvÄ snarlika skolor. För att mÀta och registrera motoriskt status anvÀndes MUGI observationsschema. Materialet i studien omfattade 75 elever.
Motivationsfaktorers pÄverkan pÄ utbildningsval : en utgÄngspunkt för HR-arbete kring arbetsmotivation?
SammanfattningDenna uppsats besta?r av en fenomenografisk intervjustudie da?r 6 la?rare i idrott och ha?lsa intervjuats. I fokus sta?r idrottsla?rarnas tolkning av den nya a?mnesplanen i idrott och ha?lsa. I bakgrunden till denna studie presenteras rapporter fra?n skolverket och skolinspektionen som visar en komplicerad och problematisk bild av la?rare i idrott och ha?lsas tolkning av styrdokument.La?rarna har i denna studie fa?tt besvara fra?gor om hur de ser pa? begreppen ?kroppslig fo?rma?ga? och ?goda ro?relsekvalite?er?.